Pages

Monday 19 November 2012

Klänning i två lager

När jag kom på idén för den här klänningen utgick jag från en stuvbit av ett randigt tyg som var populärt på 70-talet. Från början tänkte jag sy detaljerna på utsidan av klänningen (se skiss), men jag ville också ha en klänning som skulle vara gångbar i många olika situationer ungefär vardag och fest. Det randiga tyget kändes för mycket vardag och retro.

Efter lite funderande kom jag på idén med att "gömma" detaljerna under ett lager ciffong. Under ett besök hos Ohlssons tyger hittade jag två olika varianter - en slät och en rynkig. För att få en mer intressant yta på klänningen valde jag den rynkiga till det övre lagret och för att få ett tyngre fall och en följsamhet valde jag det släta till undrertyg. Ni får ursäkta bildkvalitén - vintermörkret gör det svårt att få till bra ljus...




1 comment:

Marie said...

Snyggt, kul att få lite inspiration.